Un autograder este un utilaj pentru constructii utilizat pentru lucrarile de pamant si pentru eliminarea stratului vegetal si formarea patului, profilarea si nivelarea drumurilor si executarea rableelor la terenurile plane prin sapare si prin deplasarea pamantului in anumite gropi de imprumut si prin finisarea taluzurilor la ramblee si debleuri in terenuri unde nu sunt obstacole.

Se utilizeaza de asemenea si pentru amestecarea pamanturilor cu mai multe materiale de adaos ori cu lianti dar si la imprastierea lor, la saparea unor santuri de scurgere si la scarificari usoare. Autogrederele se utilizeaza si la lucrari pentru intretinerea drumurilor si santurilor si la inlaturarea zapezilor de pe caile rutiere.

Autogreder de inchiriat

Autograderele elevatoare sunt utilizate si la saparea si deplasarea simultana a pamantului pentru incarcarea in mijloace de transport ori pentru depunerea in zonele unde e necesar.

Organele de lucru ale autograderului sunt lamele centrale. Echipamentele auxiliare pot sa fie dintii de scarificare si lamele frontale de buldozer. Lamele centrale pot sa fie si echipamentele de taluzare ori de sapare a santurilor prin schimbarea pozitiilor de lucru. Actionarea acestor autogredere se face utilizand motoare diesel prin sisteme de actionare mecanice ori hidraulice de la care miscarile se transmit la organele de lucru. Autogrederele sunt prevazute si cu doua ori cu trei osii cu roti si cu pneuri din care una se afla in fata si are roti de directie si una ori doua au in spate roti motoare. La unele tipuri rotile motoare din spate sunt orientabile si sunt si roti de directie.

Autogrederele sunt masinile de sapat si trasportat pamantul al caror organ de lucru este lama. Specific pentru aceste masini este si posibilitatea de a regla pozitia lamelor intr-un domeniu destul de larg comparativ cu celelate masini de sapat cu lama. Astfel lamele sunt orientabile in plan orizontal, vertical dar si pentru deplasarea laterala. De asemenea pe acelasi suport al lamei pot fi folosite si echipamente in plus pentru sapat sanurile si taluzurile, pentru distribuirea agregatelor si pentru mixurile asfaltice sau pentru lucrarile de drumuri, scarificarea terenurilor, etc.

 

Un alt element specific este si asezarea lamei undeva la mijlocul masinii intre puntea din fata si cea din spate, loc in care oscilatiile pe verticala cauzate de neregularitatile drumului se simt mai putin. Aceasta face ca autogrederele sa fie masinile cele mai des utilizate pentru a se obtine performante superioare si eficiente in frontul de lucru si aceste masini sunt folosite la mai multe lucrari: constructia si intretinerea drumurilor, profilarea rambleelor sau debleelor pentru drumuri, nivelarea mai multor suprafete mari precum stadioanele si aerodromurilor, nivelarea taluzurilor la ramblee si deblee, canale si diguri, executarea de umpluturi cu inaltimea de pana la 1 m si a unor sapaturi cu adancimea de 0.7 m, imprastierea in straturi uniforme a nisipului si griblurii pietrelor sparte.