Un grader este o masina de ridicare a pamantului pentru a se crea o panta. Modelele tipice au trei axe, motorul si cabina fiind situate deasupra axelor din spate la un capat al vehiculului si o a treia axa la capatul frontal al vehiculului, cu lama intre ele. In anumite tari, de exemplu in Finlanda, aproape fiecare greder este echipat cu o a doua lama care se afla in fata puntii din fata. Unii angajati in constructii se refera la intreaga masina ca "lama". Capacitatile variaza de la o lama de la 2,50 la 7,30 m si de la motoare de 93-373 kW (125-500 CP). Anumiti elevatori pot folosi mai multe atasamente sau pot fi utilizati pentru activitati separate, cum ar fi mineritul subteran.

 Greder de inchiriat - oferte

In ingineria civila, scopul grederelor este de a crea elevatii. Panta este efectuata de echipamente grele sau vehicule de inginerie, cum ar fi razuitoare si buldozere. 

Grederele sunt utilizate in mod obisnuit in constructia si intretinerea drumurilor de pamant si drumurilor de pietris. In constructia drumurilor asfaltate, acestea sunt folosite pentru a pregati cursul de baza pentru a crea o suprafata plana larga pe care sa plaseze asfaltul. Grederele sunt, de asemenea, folosite pentru a seta tampoane native de fundatie a solului pentru si a termina fundatia sau panta inainte de construirea de cladiri mari. Grederele pot produce suprafete inclinate, pentru a da panta drumurilor. In unele tari, acestea sunt utilizate pentru a produce santuri de drenaj cu sectiuni transversale in forma de V de mica adancime pe ambele parti ale autostrazilor. 

O inovatie mai recenta este echiparea  grederelor cu tehnologii de control al gradului de inclinare, cum ar fi cele fabricate de Topcon Positioning Systems, Inc, Trimble Navigation, Leica Geosystems sau Mikrofyn  pentru controlul exact al calitatii. Producatorii precum Caterpillar au inceput sa integreze aceste tehnologii, cum ar fi Cat Grade Control, in masinile lor, astfel incat sa fie echipate din fabrica. 

Inginerii geotehnici  sunt specialisti in caracterizarea conditiilor subterane, determinarea istoricului de clasificare a siturilor si efectele lor asupra stabilitatii si evaluarea performantelor pantelor taiate sau de umplere si umplerea compactata prin monitorizare si analiza computerizata.

Infrastructura este o componenta vitala a societatii noastre moderne. Fiabilitatea infrastructurii noastre se bazeaza, in parte, pe stabilitatea terenului pe care se intemeiaza si a pamantului cu care este construita. Practic, toate proiectele noi de infrastructura si dezvoltarea terenurilor implica modificarea topografiei de suprafata a solului prin clasificarea - excavarea, tragerea si plasarea de piatra sau material pe sol - pentru a crea placute de constructie, substraturi de drumuri si fundatii. Clasificarea si lucrarile de terasament sunt, in mod obisnuit, cele mai putin costisitoare si mai fiabile mijloace de imbunatatire a conditiilor slabe sau compresibile ale solului relativ superficiale prin indepartarea si inlocuirea materialului suspect. Printre exemple se numara eliminarea zonelor de forfecare si inlocuirea cu pamant compactat  sau atunci cand volumul de pamant pliabil este indepartat si zona este reumpluta.

Lucrarile de terasament sau de clasificare pot crea probleme de instabilitate a solului atunci cand are loc un proiect de clasificare substandard sau o manopera necorespunzatoare. Problemele tipice legate de clasificare includ performanta diferentiala la tranzitiile de taiere; alunecarile de teren create prin umplerea la cap sau taierea la varful unei pante naturale; contaminarea solului si a rocilor, compresie seismica sau umflaturi; ridicarea stratului de baza expansiv in bucati; si devierea drenajului de suprafata. Clasificarea unui sit poate exacerba problemele de stabilitate existente si poate masca indicatiile topografice naturale ale pericolelor potentiale, cum ar fi alunecarile de teren existente sau gropile de sarma. Taierea pantelor care sunt prea abrupte poate sa nu reuseasca si sa submineze proprietatile sau structurile din partea superioara sau care ameninta persoanele sau proprietatea dincolo de varful pantei.